Vacancies at the Institute of Cartography and Geoinformatics

Offene Stellen - Wissenschaftliche Mitarbeiterinnen / Mitarbeiter

Hiwi-Jobs

  • LeibnizLab Geodäsie

    LeibnizLab Geodäsie - Studentsiche Hilfskraft (m/w/d) (10 Stunden/Monat)

    Hiwis gesucht
    (10h/Monat, zum nächstmöglichen Zeitpunkt, gerne längerfristig)

    Für eine besondere Art von „Außendienst“ suchen wir euch!

    Wen wir suchen:

    • Student*in der Geodäsie und Geoinformatik
    • mit Spaß an Wissensvermittlung & Arbeit mit Schüler*innen (Vorerfahrungen nicht erforderlich)
    • mit PKW-Führerschein (Fahrzeug wird gestellt)
    • die / der sich fließend auf Deutsch verständigen kann

    Alles Weitere lernt ihr bei uns!

    Was zu tun ist:

    • Nach gründlicher Einarbeitung besucht ihr selbstständig Schulen in der Region Hannover und führt einfache Experimente mit den Klassen/ Kursen durch.  
    • Die Termine liegen v.a. vormittags während der Schulzeit. Ihr stimmt die Termine frühzeitig ab (gute Planbarkeit).
    • Die Präsentation und Experimente werden mit eurer Hilfe kontinuierlich verbessert. Ihr werdet dabei von fachlicher und pädagogischer Seite unterstützt.
    • Nach Absprache unterstützt ihr bei weiteren Veranstaltungen der Fachrichtung.

    Ich freue mich auf Fragen & Bewerbungen:
    Fakultät für Bauingenieurwesen und Geodäsie
    Eva Maria Mentzel, Studierendenmarketing

    mentzel@fbg.uni-hannover.de
    Tel. 0511 762 14675

  • Mixed reality simulation

    Open HiWi position for mixed reality simulation environment with Hololens 2

    Introduction and goal of the work

    Mixed reality (MR) is used to render 3D virtual content in the real world view using headsets like HoloLens 2. Superimposing holograms into the view of the real world can be used to realize virtual simulation settings with 3D avatars of virtual pedestrians moving in real world. Such an apparatus can be used for psychological behavioral simulation studies and also in traffic context.

    To realize a stable mixed reality environment and for its use in pedestrian simulation studies, consistent placement of virtual content is important. This is also more important that the holograms remain stable as the user wearing the HoloLens would move in the real world. New MR tools like World Locking Tools (WLT) supported by Microsoft allow virtual to world transformations and the locking of virtual content. As an experimental apparatus, the system should support the dynamic placement of virtual content (3D avatars) using UI tools to support different experimental settings at runtime.

    The work package for the above described work would involve QR code detection in mixed reality Toolkit, 3D virtual content placement via the Unity scripting and also server implementation with feature improvements for the same. The work would involve field tests with the HoloLens device in large indoor spaces and benchmarking.

    Tasks and time frame

    1. QR code detection and tracking using Microsoft SDK

    2. Integrating QR Code detection using WLT

    3. 3D avatar placement using Unity GameObjects and motion dynamics modelling via animation

    4. Field testing of dynamic motion modeling with Mixed reality

    5. System performance and benchmarking for device speed and processing using motion experiments

    Resources

    • Hololens 2

    Requirements

    • Knowledge of C++, C#; Unity Editor and completed projects with Unity
    • Knowledge on UWP/ WLT and Visual Studio

    Contact person(s)

    M. Tech. Vinu Kamalasanan (E-Mail vinu.kamalasanan@ikg.uni-hannover.de, Tel. 762-3465)

    Institute of Cartography und Geoinformatics, Appelstraße 9a, 30167 Hannover, Room 605 & 611